Ułatwienia w meldunkach 2013-01-25 1324 Art. czytany: 3666 razy OD 2013 ROKU UŁATWIENIA W KWESTIACH MELDUNKOWYCH 1/ Formalności związane z obowiązkiem meldunkowym można dopełnić w urzędzie przez pełnomocnika , legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie pisemnej. Oznacza to, że ustanowiony przez nas pełnomocnik będzie mógł nas m.in. zarówno zameldować, jak i wymeldować z miejsca stałego oraz z miejsca pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące. 2/ Możliwości „automatycznego” wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące podczas zameldowania w nowym miejscu pobytu, tj. nie musimy zgłaszać się do jednego urzędu w celu wymeldowania się, a następnie w drugim urzędzie załatwić sprawę zameldowania, załatwimy to podczas jednej wizyty w urzędzie. 3/ Przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego zwolnieni jesteśmy od zgłaszania informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz od przedkładania wojskowego dokumentu tożsamości tj. książeczki wojskowej. 4/ Termin na realizację obowiązku meldunkowego został wydłużony z 4 do 30 dni oraz zostały zniesione sankcje karne dla obywateli polskich, obywateli Unii Europejskiej, obywateli państw EFTA – stron EOG oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. 5/ Wydłużony został okres wyjazdów zagranicznych podlegających zgłoszeniu z 3 do 6 miesięcy, tj. osoba wyjeżdżająca za granicę na okres dłuższy niż 6 miesięcy obowiązana jest zgłosić swój wyjazd w urzędzie. Ponadto, od 1 stycznia 2013 roku zniesiony został : - obowiązek zameldowania obywateli polskich, obywateli Unii Europejskiej, obywateli EFTA – stron EOG oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej na pobyt czasowy nie przekraczający trzech miesięcy, - obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów, - obowiązek właścicieli, sołtysów, dozorców, administratorów domów oraz zakładów do weryfikowania wypełniania obowiązku meldunkowego przez mieszkańców lub pracowników. Zniesienie obowiązku meldunkowego przewiduje się z dniem 1 stycznia 2016 roku. |